loading...
گرافیست کوچولو
فاطمه رحمتی وند بازدید : 20 شنبه 06 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

وارد كردن تصوير به فتوشاپ

براي وارد كردن تصوير به فتوشاپ چند راه وجود دارد، مي توانيد از اسكنر براي خواندن تصوير، يا از دوربين هاي ديجيتالي براي گرفتن تصوير استفاده كنيد يا از تصاوير موجود در photo CD استفاده كنيد. تصاوير برداري را از Illustrator يا فايلهاي با فرمت پست اسكريپت را نيز مي توانيد به فتوشاپ بياوريد.

اساس اسكن كردن

اسكنر دستگاه خاصي است كه تصوير را تبديل به علايم الكترونيكي مي كند و به كامپيوتر مي رساند و اين علايم تصوير را تشكيل خواهند داد.

زماني بود كه داشتن يك اسكنر خوب تا حدي شبيه به رؤيا بود. اما به دنبال ورود چيني ها به اين بازار، بهاي اسكنر به شدت سقوط كرد و اكنون مي توان با مبلغ معقولي يك اسكنر خوب خريد.

اسكنرهاي متوسط فعلي اكنون براي تصاويرRGB بسيرا خوب عمل مي كنند. اما اگر مي خواهيد تصويري را كه مي گيريد براي چاپ استفاده كنيد، در انتخاب اسكنر دقت كنيد.

آنچه لازم است بدانيد اين است كه هيچ كس نمي تواند با عكس يا اسلايد بد، معجزه كند. يعني ابتدا بايد به دنبال عكس يا اسلايد خوب بود و بعد به سراغ اسكنر رفت. اما چون در ايران آرشيوهاي عكس اكثر طراحان عبارتنداز: طرحهاي چاپ شده طراحان ديگر (!) و چون كيفيت چاپ اين عكس ها بسيار متفاوت است، كار با اسكنر خوب مي تواند نتيجه را قابل قبول تر سازد.

*     تا مي شود سعي كنيد از عكس يا اسلايد اصلي استفاده كنيد. اوريجينال خوب در كيفيت نهايي بسيار موثر است. معمولاً يك عكس خوب را مي توان بدون از دست دادن كيفيت چندين بار بزرگ كرد. اسلايد خوب كه از آن  هم بهتر است. اسلايدهاي قطع بزرگ
عالي اند. تجربه نشان داده است كه اسلايد 35 ميلي متري را مي توان به راحتي ده برابر بزرگ كرد بدون اين كه دانه هاي امولسيون فيلم ظاهر شوند. اسلايد 55 ميلي متري كه حتي اين محدوديت را هم ندارد و قابليت بزرگ شدن بيشتر از اين را هم دارد. بنابراين اگر مي خواهيد اسكنر بخريد، سعي كنيد حتماً كيت مخصوص اسكن اسلايد را داشته باشد.

*     اسكنرهاي خوب مي توانند تصوير را به حالت CMYK نيز اسكن كنند. البته اين نوع اسكنرها گرانتراند اما بسياري از مشكلاتي را كه بعداً به آن برخواهيد خورد، با انتخاب اين نوع اسكنر حل خواهيد كرد. وقتي تصويري را در حالت CMYK اسكن كنيد ديگر مشكل خارج از حيطه بودن را نخوايد داشت وبا تبديل CMYK به RGB دچار اشكال نخواهيد شد. اسكنرهاي ليزري بزرگ كه بسيار هم گران هستند اصلاً حالت اسكن RGB ندارند و فقط در حالت CMYK اسكن انجام مي دهند.

*     اگر نرم افزار اسكنر شما از نوع قوي باشد خيلي از خطاهاي تصوير اصلي را در همان حين اسكن كردن مي توانيد برطرف كنيد. و تصوير درستي را به فتوشاپ برسانيد. مثلاً مي توان سايه رنگي را كه در بسياري از عكس ها هست و كل تصويررا متمايل به رنگ خاصي كرده است، توسط خود اسكنر برداشت. يا مثلاً مي توان الگوي مواره- همان پيچازي مصطلح خودمان در ايران- را كه عكس را با شبكه مزاحم نقطه ها خراب مي كند، از تصوير حذف كند. اگر تصوير را براي اسكن به مؤسسات با تجهيزات اسكن حرفه اي مي دهيد مي توانيد اين تصحيحات را در فرم سفارش، تقاضا كنيد. البته اين روزها اسكنرهاي كوچكتر هم بسياري از اين مشكلات را مي توانند حل كنند.

*     در هنگام اسكن كردن قطع تصوير نهايي چاپي را در نظر بگيريد و با اين پيش فرض عمل اسكن را انجام دهيد. بزرگ و كوچك كردن عكس در فتوشاپ، زياد هم نتيجه مطلوبي به بار نمي آورد و بگير و نگير دارد. شايد خوب شود و شايد هم نشود.

*     دقت اسكن را در هنگام اسكن تعيين كنيد. افزودن يا كاستن از دقت تصوير در داخل برنامه فتوشاپ نتيجه خيلي خوبي ندارد. اگر عكس را بازآفريني كاهشي كنيد، نتيجه بد نمي شود اما اگر دقت اسكن را بعد از اسكن و در برنامه فتوشاپ افزايش دهيد. نتيجه چندان خوبي نخواهيد گرفت. فرق حرفه اي ها و غيرحرفه اي ها در دانستن همين نكات كوچك است.

*     هميشه محوطه اسكن را قدري بزرگ تر از آنچه كه واقعاً لازم است بگيريد. بعداً مي توانيد محوطه مورد نظرتان را در فتوشاپ دوره بري كنيد و به مشكلي هم بر نخواهيد خورد.

*     اگر اسكنر شما اجازه مي دهد كه نقطه سياه و نقطه سفيد را تعيين و تعريف كنيد، اين كار را حتماً انجام دهيد. در دفترچه راهنماي اسكنرهاي حسابي، بخشي به عنوان
Optical Dynamic Range (حوزه پوياي نوري) هست كه مربوط به هيمن موضوع مي شود. آن را به دقت بخوانيد و اجرا كنيد.

در بخش هاي بعدي شرح داده مي شود كه چگونه دقت صحيح را براي تصاوير الكترونيك يا چاپي تعيين كنيم. تمرين هاي بعدي دو روش براي تعيين دقت اسكن را نشان مي دهند.

 

تعيين دقت اسكن

بهترين و مناسبترين دقت براي تصوير بستگي به خروجي نهايي كار دارد. اگر دقت تصوير خيلي كم باشد. فتوشاپ ممكن است از مقدار رنگ يك نقطه تصويري، براي ايجاد نقطه هاي هافتون استفاده كند. اين كار منجربه نقطه نقطه شدن يا ايجاد تصوير خروجي بسيار نامفهوم و تارخواهد شد. اگر دقت خيلي بالا باشد، فايل حاوي اطلاعاتي بيش از نيازهاي چاپگر است و بدون آن كه لازم باشد حجم آن بسيار بزرگ مي شود.

اسكن كردن براي چاپ

به طور كلي، تركيب دقت تصوير و فركانس صفحه مشخص كنندة جزييات تصوير چاپي است.

همانطور كه سابق بر اين در همين فصل آموختيد، فركانس صفحه رابرحسب واحد خط در اينچ (lpi) نشان مي دهند و مشخص كننده تعداد سلول ها يا واحدهاي هافتون چاپ شده در هر اينچ خواهد بود. يك قاعده خوب تجربي وعملي براي اسكن كردن آن است كه تصوير را 5/1 تا 2 برابر فركانس صفحه اي كه براي چاپ به كار مي رود، اسكن كنيد.

جدول زير خط كشي هاي رايج و دقت اسكن را براي انواع مختلف انتشارات نشان مي دهد.

انتشارات

dpi

dpi

روزنامه

85-150

125-225

مجله

135-175

200-265

كتابهاي هنري

150-200

225-300

 

وقتي كه دقت اسكن را تعيين مي كنيد هدف عبارت است از تعادل و توازن ميان دقت تصوير و معقول بودن حجم فايل.

اگر قصد داريد با استفاده از صفحه هافتون تصويرتان را چاپ كنيد، حدود دقت مناسب تصوير بستگي به فركانس صفحة وسيلة خروجي دارد. مي توانيد فتوشاپ را واداريد كه بر حسب فركانس صفحة وسيلة خروجي دقتي را توصيه كند.

در اين بخش، به خصوصيات منوي محاوره اي Auto Resolution نگاهي مي اندازيم. لازم نيست كه براي منوي محاوره مقاديري را وارد كنيد، تنها با چگونگي كاركرد اين تنظيمات آشنا مي شويم.

1- File و سپس New را انتخاب كنيد. مقادير از پيش تعيين شده و مفروض را بپذيرد و روي OK كليد بزنيد تا تصويري جديد و خالي ايجاد شود.(بالاخره بايد يك فايل باز شده اي داشته باشيد تا بتوانيد از فرمان Image Size استفاده كنيد.)

2- Image و بعد Image Size را انتخاب كنيد.

3- روي Auto كليد بزنيد.

4- براي Screen يا صفحه، فركانس صفحه وسيلة خروجي را وارد كنيد. اگر لازم شد، واحد سنجش جديدي را اختيار كنيد. توجه كنيد كه مقدار صفحه تنها براي محاسبة دقت تصوير كاربرد خواهد داشت، وبراي تنظيم صفحه براي چاپ به كار گرفته نخواهد شد.

5- در قسمت Quality يكي از موارد انتخابي زير را اختيار كنيد:

*         Draft ، براي ايجاد دقتي كه درست همانند فركانس صفحه باشد (كه كمتر از 72 ppi نيست).

*         Good، براي ايجاد دقتي كه 5/1 برابر فركانس صفحه باشد.

*         Best ، براي ايجاد دقتي به اندازه دو برابر فركانس صفحه.

6- روي Cancel كليد بزنيد تا منوي محاوره اي  Auto Resolution بسته شود، سپس روي Cancel كليد بزنيد تا منوي محاوره اي Image Size بسته شود.

 

اسكن كردن براي انتشارات الكترونيكي

اگر تصويري را براي نمايش در صفحه نمايش كامپيوتر ايجاد مي كنيد، لزومي ندارد كه دقت اسكن از دفت صفحة نمايش بيشتر باشد. با اين حال، در خاطر داشته باشيد كه تصوير روي صفحة نمايش با نسبت 1:1 (يعني يك نقطه تصويري براي هر نقطه موجود در تصوير) به نمايش در مي آيد. بنابراين اندازه تصوير ممكن است بسته به مقدار نقطه در اينچ صفحه نمايش تغيير نمايد.

اسكن كردن با به كار گرفتن تنظيم اندازه فايل

بهترين راه براي اطمينان يافتن از اين كه تمام اطلاعاتي را كه براي تصوير فتوشاپ خود احتياج داريد در دسترس خواهيد داشت، آن است كه يك فايل ساختگي ايجاد كنيد. اين كار به شما دقيقاً حجم اطلاعات- يعني در واقع اندازه فايل- لازم براي خروجي نهايي را نشان مي دهد.

استفاده از اين روش به درد مواردي كه مي خورد كه تصويري داشته باشيد كه قطع آن كوچكتر از قطع تصويري باشد كه مي خواهيد ايجاد كنيد و به چاپ برسانيد. مثلاً اگر بخواهيد قطع تصوير اصلي 2 در 3 اينچي را به 4 در 6 اينچ افزايش دهيد و با فركانس صفحه lpi 150 به چاپ برسانيد. با استفاده از اين روش مي توانيد تعيين كنيد كه حجم فايل تصويرتان چقدر خواهد شد.

1- ابتدا File و سپس New را انتخاب كنيد.

2- مقابل عنوان Width مقدار 4 اينچ، مقابل عنوان Hight مقدار 6 اينچ و مقابل عنوان Resolution مقدار 300 نقطه در اينچ را وارد كنيد.( دقت مي تواند بين 5/1 تا 2 برابر فركانس صفحه اي وسيله چاپ شما باشد، كه قبلاً 150 در نظر گرفته شده است)

منوي محاوره اي New در قسمت فوقاني، ابعاد و در مقابل عنوان Image Size اندازه تصوير نهايي را نشان مي دهد. تصوير نهايي 4×6 اينچ است و با فركانس صفحه lpi 150 چاپ مي شود. اندازه فايل بايد 18/6 مگابايت باشد.

براي اسكن كردن، اندازه فايل حاصل را در تنظيمات مربوط به اسكنر وارد نماييد. (مهم نيست كه چه دقتي و چه ابعاد تصويري در تنظيمات اسكنر ظاهر گردد.)

وقتي كه تصوير را اسكن نموديد و آن را وارد فتوشاپ كرديد با استفاده از فرمان Image Size
اندازه هاي صحيح طول و عرض تصوير را معين نماييد.

اسكن كردن از طريق تنظيم دقت

اگر نمي توانيد اندازه فايل را به عنوان عامل تعيين كننده در انتخاب تنظيمات اسكنر به كار ببريد،
مي توانيد دقت اسكن را با استفاده از ابعاد اوليه و نهايي تصوير و فركانس صفحه وسيله خروجي تان به دست آوريد.

1- فركانس صفحه را در 2 ضرب كنيد.(2 ضريب يا نسبت معمولي دقت تصوير بر فركانس صفحه براي ايجاد تصوير با كيفيت بالاست).

2- نتيجه مرحله 1 را در عامل تغيير اندازه (يعني نسبت ابعاد تصوير نهايي به تصوير اوليه) ضرب كنيد تا تخمين مورد نياز براي دقت اسكن را به دست آوريد.

مثلاً فرض كنيم كه تصويري 2×3 اينچي را اسكن مي كنيد و مي خواهيد در نهايت تصويري 6×9 اينچي داشته باشيد و از فركانس صفحه lpi 85 استفاده مي كنيد براي محاسبه دقت اسكن بايد اول 85 را در 2 (فركانس صفحه) ضرب كنيد كه عدد 170 حاصل مي شود. سپس 170 را در 3 ضرب
مي كنيم (كه نسبت ابعاد تصوير نهايي به تصوير اوليه است) تا دقت اسكن معادل ppi 510 به دست آيد.

بازآفريني (Resampling) تصوير

بازآفريني يعني ايجاد تغيير در ابعاد نقطه تصويري (و از اين رو در اندازه فايل) يك تصوير. اگر از مرحله اسكن گذشتيد و تصوير را وارد فتوشاپ كرديد و سپس خواستيد تغييري در اندازه يا دقت آن دهيد از طريق بازآفريني مي توانيد اين كار را انجام دهيد. در فتوشاپ مي توانيد به طور مستقيم تعداد پيكسل هاي تشكيل دهنده هر تصوير را تغيير دهيد يا مي توانيد ابعاد پيكسل ها يا حتي نقاط تصويري را چه از طريق تغيير ابعاد چاپ و چه تغيير دقت آن عوض كنيد، البته مشروط بر آن كه گزينه
 Image  Resample (بازآفريني تصوير) انتخاب شده باشد.

بازآفريني كاهشي

وقتي كه عمل بازآفريني كاهشي را انجام مي دهيد(يعني از تعداد نقاط تصوير مي كاهيد)، فتوشاپ اطلاعاتي را از تصوير كم مي كند. وقتي بازآفريني افزايشي انجام مي دهيد(يعني تعداد نقاط تصويري موجود در تصوير را بيشتر مي كنيد) فتوشاپ بر پايه مقادير رنگ نقطه هاي تصويري موجود، اطلاعات نقاط تصويري جديد را ايجاد مي كند. در هر دو حالت روش انترپولاسيون يا درون افزايي به كار گرفته مي شود تا تعيين شود كه چگونه نقاط تصوير اضافه و كم شوند.

اگر تصويري را بازآفريني كاهشي كنيد و سپس بازآفريني افزايشي روي آن انجام دهيد، تا به اندازه اوليه اش برگردد، تصوير از لحاظ كيفي دچار كاستي مي شود. اين بدان جهت است كه وقتي تصوير بازآفريني كاهشي يافت، برخي از اطلاعات اصلي رنگ آن از ميان مي رود. وقتي فتوشاپ همين تصوير تغيير يافته را بازآفريني افزايشي مي كند، اطلاعات تصوير را بر مبناي اين اطلاعات جديد، بازسازي مي كند، نه اطلاعات فايل اصلي چون نقطه هاي تصويري جديد از محاسبه اطلاعات رنگ نقاط تصويري قديم كه كاهش يافته است، تهيه مي شود تصوير تاز و ناميزان ظاهر مي شود.

بازآفريني كاهشي در تصوير

فايلي را ابتدا بازآفريني كاهشي مي دهيم و سپس عمل بازآفريني افزايشي روي آن انجام مي دهيم تا ببينيم عمل بازآفريني چگونه بر آن تأثير مي كند.

1- فايلي را باز كنيد. بهتر است يكي از فايلهاي نمونه خود فتوشاپ را باز كنيد.

2- حال ابتدا Image  و سپس Image Size را انتخاب كنيد و دقت كنيد كه مقابل عناوين اختياري Constrain Proportions (نسبت هاي اجباري) و Image  Resample (بازآفريني تصوير) علامت بگذاريد.

3- در مستطيل مقابل عنوا Resample عدد 72 را تايپ كنيد. توجه خواهيد كرد كه ابعاد نقطه هاي تصوير عوض مي شود اما اندازه چاپي فايل تغيير نمي يابد.

4- روي OK كليد بزنيد. چون در اين حالت فقط اطلاعات حذف مي شود كيفيت تصوير به صورت سابقش باقي مي ماند.

بازآفريني افزايشي تصوير

حال، تصويرمان كه به 72 نقطه تصويري در اينچ بازآفريني كاهشي يافته است را بازآفريني افزايشي
 مي كنيم. دقت كنيد كه چگونه از كيفيت تصوير كاسته مي شود. اين تصويري است كه يكبار بازآفريني كاهشي يافته است.

1- در حالي كه همان تصوير را بر صفحه نمايش داريد و پنجره آن نيز فعال است. ابتداImage  و سپس Image Size را انتخاب نماييد.

2- در مقابل عنوان Resolution عدد 300 را وارد كنيد.

3- روي OK كليد بزنيد. تصوير به طرز بدي ناميزان ظاهر خواهد شد و اين بدان دليل است كه اطلاعات رنگ لازم براي بازآفريني افزايشي از فايلي گرفته شده است كه قبلاًَ بازآفريني كاهشي روي آن انجام شده بود.

4- فايل را ببنديد. لازم نيست ذخيره اش كنيد.


گرافيك محيطي چيست؟

گرافيك محيطي چيست؟

امروزه گرافيك بعنوان يكي از مهمترين عوامل تبليغ ، پيام رساني و نشر دانش سياسي ، اجتماعي وفرهنگي مي باشد و در جوامع پيشرفته از مهمترين اركان تشكيل دهنده يك زندگي اجتماعي است. طراحي گرافيك در اعلان هاي تبليغاتي وتجاري تلويزيون، سينما ، بسته بندي كالاها، علائم راهنمايي و رانندگي ويترين مغازه ها تزيين خياباني وعمومي نظير هتل ها ، فرودگاهها و مترو ها، رستوران ها و پارك ها، فروشگاه ها و اماكن مختلف ورزشي هنري و فرهنگي ، نوشته ها و تبليغات بدنه ساختمان ها و وسايل نقليه مثل اتوبوس ها ، ترن ها و هواپيماها بيل بردها و گرافيك در ابعاد بزرگ ونقاشي ديواري ، پيكتو گرام ها و علائمك نمادين ، نقش عمده اي دارد. گرافيك محيطي به عنوان يكي از شاخه هاي گرافيك در رسيدن به اهداف بالا نقش بسزائي دارد، و بخش عمده اي از فعاليت هاي تبليغاتي و تجاري را در بر مي گيرد . محيط اطراف ما خانه اي كه در آن زندگي مي كنيم خياباني كه درآن تردد مي كنيم فضاي سبزي كه درآن قدم مي زنيم ، پاركي كه براي تفريح به آنجا مي رويم ، همه نياز به برقراري روابط منطقي فرمي و روابط سازمان بندي دقيق بر مبناي اصول و مباني بيان بصري دارند.
انسان به واسطه گرافيك محيطي با محيط پيرامون خود سخن مي گويد ، و با ديگران ارتباط برقرار مي كند. گرافيك محيطي در ايجاد فضايي مطلوب و دلنشين براي افراد جامعه نقش موثردارد.
محيط مناسب يعني فضايي كه بشر در آن بتواند فارغ از فشارهاي ناخواسته رواني رشد كرده و شكوفا شود و اين از خواسته هاي عقلاني و منطقي هر جامعه است. گرافيك محيط زيبايي بصري و نظم و هماهنگي مطلوب فضا است.
مقصود از تمام طرح هاي گرافيكي براي محيط داخلي و خارجي – ايجاد فضايي براي زندگي پر نشاط و سالم و قانع كننده است گرافيك محيطي را مي توان به دو گونه گرافيك محيطي دو بعدي يامسطح و سه بعدي يا حجمي تقسيم كرد.
مشخص كردن يك مكان از مكاني ديگر ، زيبا سازي ، نظم و انسجام بخشيدن به فضاي شهري و گسترش حيطه فعاليت هنر گرافيك، از اهداف گرافيك محيطي به شمار مي رود.


گرافيك محيطي مي تواند جنببه هاي مختلفي داشته باشد:

جنبه اطلاع رساني و ياحالت تاكيد و يا هشدار نسبت به موضوعي داشته باشد.
جنبه فرهنگي داشته باشد، مانند تبليغات شهري در مورد تئاتر وسينما و غيره.
جنبه آموزشي داشته باشد.
جنبه تبليغاتي داشته باشد.
جنبه اجتماعي داشته باشد ، مانند تبليغات بر عليه مصرف سيگار در سطح شهر
جنبه زيبايي و هنري وصرفا زيبا سازي محيط را داشته باشد.تعادل تناسب تاكيد تداوم وحدت و تنوع اصول يك سازمان بندي درست هستند . رنگ، نور ، شكل ، خط ، نقطه، سطح ، بافت وفضا به كمك آنها مي آيند تا اثري مطلوب وزيبا پديد آيد.



تعادل:
تعادل از اصول اساسي هنر است . هنر در برقراري ارتباط با مخاطب نوعي تعادل را جستجو مي كند تعادل در هنر بوسيله تقسيم بندي متوازن اجزاء صورت مي گيرد . رنگ ، نور و بافت نيز در حفظ تعادل يا عدم تعادل نقش دارند. البته تاكيد زياد برتعادل موجب مي شود اثر جذابيت خود را از دست بدهد و ايجاد كسالت كند


تناسب :
براي طراحي سردر يك فروشگاه بايدبه اين نكته توجه داشت ، در بعضي مكان ها كه وسيع بوده و فضاي خالي اطراف يك فروشگاه يايك مكان عمومي وجوددارد ، دست طراح باز است و مي تواند تناسبات معمولي را تغيير دهد و به طورمثال سردريك مكان عمومي يافروشگاه راخيلي بلند تر و بالاتر از حد معمول بگيرد ، چرا كه به واسطه باز بودن محيط ، بيننده به محيط اشراف كامل داشته و مي تواند به راحتي سر در را ديده و آن را تشخيص دهد.



تداوم در محيط:
تكرار و تصاعد و تناسب سه جزء تداوم در هنر ، عناصر اساسي به شمار مي روند، تناسب كه به صورت تكرار يك يا چند در ميان واحد هاي مختلف شكل مي يابد، پيچيدگي و حركت بيشتري در خود دارد اثر بخشي تكرار و تناوب به مناسب بودن موضوع و مهارت به كارگيري آن ها بستگي دارد چنانچه تكرار عنصري به تدريج تغيير كند وزن اثر دچار رشد و تصاعد مي شود ، تصاعد مي تواند به سمت بالا، پايين و يا مايل جهت داشته باشد. تصاعد را در تغيير اندازه كوچك و بزرگ در تغيير شكل از چهار گوشي ه دايره و غيره و در تغيررنگ از كمرنگ به پر رنگ مي توان مشاهده كرد..


تاكيد در محيط:
چنانچه با كم اهميت كردن اجزاء يك تركيب و متمايز نمودن يكي از اجزاء توجه بيننده به بخش خاصي از كار جلب بتشود آن بخش را نقطه تاكيد مي نامند.
تاكيد را مي توان با استفاده از رنگ ، رنگ و بافت پديد آورد . اجزاء يكسان ، نقطه تاكيد كار راضعيف مي نمايد. شكل هاي مشخص و واضح نسبت به اشكال مبهم و اشياء عجيب نسبت به اشياء ساده خود نمايي بيشتر دارند نحوه دسته بندي اجزاء نيز بر تاكيد يك مجمومعه مي افزايد.
اصل تاكيد را مي توان هم براي وحدت بخشيدن وهم ايجاد تنوع مورد استفاده قرار داد.
تاكيد روي يكي از عناصر در جلب مخاطب ويا بازديد كننده از يك مكان عمومي تاثير مستقيم دارد.


ايجاد وحدت در محيط:
وحدت به هر كاري انسجام مي بخشد بدون عنصر و حدت اجزاء يك تركيب پراكنده و بي ربط به نظر خواهد رسيد. و حدت موجب جلب نظر مي شود ، عامل مهمي در انتقال پيام است كاررا قابل درك مي كند وبه ساده تر شدن پيام كمك مي كند.



تنوع در محيط:
تنوع حاصل تفاوت و تضاد است . اختلاف بين شكل ، رنگ ويا بافت عناصر تشكيل دهنده تنوع به شمار مي رود. اجزاء گوناگون چشم را به دنبال عامل و حدت در كل كار به گردش در مي آورند.
تنوع در حقيقت وحدت را استحكام مي بخشد وحدت ميل به نظم، و تنوع كششي به سمت تحريك دارد.
نقطه ، خط و سطح داراي قدرت بيان ويژه اي هستند نقاط با توجه به اندازه و نحوه به كارگيري در محيط متفاوت هستند و ايجاد اثربصري متفاوت مي كنند.
خطوط نيز به همچنين خطوط منحني ، خطوط شكسته ، خطوط مايل و خطوط در حالت افقي وياعمودي هركدام اثر بعدي متفاوت به جاي مي گذارند و در جاي مورد نياز و متناسب به كار گرفته مي شوند.
فضا مشخص كننده موقعيت و وضعيت هر پديده عيني باساير پديده ها است فضا وجود هر موجود عيني را در ارتباط با ساير موجودات معين مي كند و فضاي داخلي و خارجي و مياني را قابل درك مي كند.



بافت:
ازديگر عناصر معماري داخلي و خارجي بافت است ،بافت از دو نظر قابل بحث است و از نظر فرم و شكل كه وسيله درك آن قوه بينايي است و دوم از نظر خاصيت فيزيكي و جنسيت بافت كه با لا مسه قابل درك است.
درجه انعكاس ياجذب نور توسط جسم داراي بافت اهميت فراوان دارد . تضاد سطوح مات و خشن در كنار سطوح براق و صيقلي جذابيت فراواني دارد و ايجاد جلوه بصري مي كند. بافت زير وخشن قدرت جلب توجه فرابوان دارد و برخلاف آن بافت هاي صاف و صيقلي معمولا كمرنگ و بي جذبه هستند . بافت از مواد مختلف بدست مي آيد مثل پوست درخت سطح سنگ ، پوست حيوانات و يانوع مصنوعي آن مثل آجر ، فلز ، پلاستيك و غيره .
شدت نور و طبيعي يامصنوعي بودن بافت بر كيفيت آن اثر مي گذارد. زاويه ديد و فاصله ناظر به اثر را بايد در نظر داشت.



نور:
نور ار مهمترين اجزاء در گرافيك محيطي و طراحي داخلي وخارجي است نورهاي طبيعي و مصنوعي اثر متفاوت در محيط ايجاد مي كنند . نقطه ديد ناظر ، مقدار نور كه به آن مي تابد وزاويه ديد ناظر عواملي هستند كه در تمام المان هاي داخل خيابان بايد رعايت شوند و تركيبي مناسب وزيبا باهم داشته باشند و داراي طرحي خوب و استاندارد باشد.
علائم راهنمايي و رانندگي ، چراغ هاي روشنايي ، صندوق پست ، زباله دان ، تابلوي اسم خيابان ها تلفن عمومي ، آگهي ها و تبليغات ديواري ايستگاههاي اتوبوس ، سردر فروشگاه ها و تمام اين ها در ارتباط باهم هستند و اثر فراوان در ديد عموم مي گذارند كه بايد دلپذير وزيبا باشند وبارعايت اصول زيبا شناسي و تركيب بندي مناسب در زيبا سازي شهر كمك كنند چراكه محيط شهري نيازمند اين زيبايي ها ي بصري است تا ازآثار منفي رواني به شهروندان بكاهد. گرافيك محيطي ، فضا و محيط زندگي را زيباترو با نشاط تر مي سازد و به محيط شهري نظم و انسجام مي بخشد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 73
  • بازدید کلی : 1,303